Federació

Demanem la clarificació de la llei d’eficiència energètica

Sol·licitem que no sigui aplicable a les carnisseries - xarcuteries en veure's ja afectats per la normativa en matèria de seguretat alimentària.

CedeCarne, confederació de la que forma part la Federació catalana de carnissers – xarcuters – cansaladers, vol mostrar la seva preocupació per algunes de les mesures recollides en el Reial decret de mesures d’estalvi i eficiència energètica aprovat pel Govern, i sol·licita una clarificació en relació amb l’aplicació de les mateixes per a evitar la inseguretat jurídica que pot suposar per a les empreses del comerç especialitzat de carns i derivats. Així mateix, considera que el Govern de l’estat hauria d’haver tingut en compte l’opinió dels comerciants a l’hora de tenir en compte qüestions importants com la mena d’establiment, la seva grandària, el producte que tracta o la seva ubicació geogràfica, a l’hora de fixar les temperatures màximes i mínimes dins dels establiments.

Entre les mesures aprovades que preocupen el sector, i que necessiten que siguin aclarides per part de les administracions, està el del control de la temperatura en els establiments. Des del comerç especialitzat de carns i derivats s’entén que, sobre la base de la pròpia normativa en matèria de seguretat alimentària, no han de ser-los aplicable les mesures quant a control de temperatura, no sols en els obradors sinó en les dependències de venda.

Per a Cedecarne, la norma, a més, entra en clara contradicció amb altres normatives existents, i en alguns casos són de difícil compliment, per exemple, amb la normativa laboral, generant una inseguretat jurídica en les empreses del sector que, una vegada més, poden veure’s subjectes a criteris interpretatius particulars. Així, limitar l’aire condicionat dels establiments a 27 graus contradiu amb les disposicions mínimes de seguretat i salut en els llocs de treball que fixa la llei.

Al mateix temps, cal tenir en compte que les noves obligacions comportaran un increment de les despeses que ha d’assumir l’empresari del comerç carni de proximitat i que venen a sumar-se als quals ja ve suportant, com l’increment dels costos de les matèries primeres i de l’energia i els combustibles, entre altres, la qual cosa fa que les carnisseries, pollerías, casquerías i xarcuteries estiguin assumint una càrrega que fins ara no s’ha vist traslladada en els preus al consumidor, encara que aquesta situació no pot continuar sent sostenible en el temps. Cal assenyalar que totes aquestes dures condicions han portat a la desaparició d’un 8% d’empreses en aquest sector en els últims cinc anys, per la qual cosa urgeix que a les administracions mesurades que reverteixin aquest escenari. La Confederació empresarial sol·licita en aquest sentit que s’habilitin les ajudes econòmiques necessàries per a facilitar el seu compliment a un sector que ve suportant en els últims anys noves obligacions econòmiques (impostos associats al plàstic, als gasos flourados, mesures covid, entre altres) i es revisin els terminis per a permetre a les empreses del sector, micropimes familiars en la seva majoria, l’adaptació a la nova norma.

carnissersxarcuterscatalunya.cat
federaciocatalana@gremicarn.cat