Actualitat

Bones pràctiques per fer més fàcil la compra segura

Conjunt de bones pràctiques recollides de tot el sector del comerç entre els quals figura GremiCarn com a signant.

La lluita contra la pandèmia de la Covid-19 ha portat als poders públics a establir mesures extraordinàries i a decretar l’estat d’alarma, amb el confinament de la població i el cessament de les activitats i de la distribució de béns que no siguin essencials per a la ciutadania.

Dins de les activitats essencials que es continuen prestant, destaca l’abastiment alimentari de la població. Aquest servei s’ha prestat en tot moment i des del minut zero per proporcionar a les persones no només productes per menjar sinó també tranquil·litat en aquests moments complicats i incerts.

El bon funcionament d’aquest servei ha estat possible gràcies a l’enorme compromís i l’esforç diari milers de treballadors i treballadores, i de les empreses, que cada dia fan possible que mercats municipals, supermercats, hipermercats, botigues de proximitat de productes d’alimentació i altres comerços de productes de primera necessitat aixequin les persianes i ofereixin els millors productes a la ciutadania.

Venedores i venedors, reposadores i reposadors, caixeres i caixers, netejadors i netejadores de comerços alimentaris, personal que treballa al sector majorista o a Mercabarna, personal d’empreses de logística i distribució, personal de seguretat i, en general, totes les persones que fan possible la cadena alimentaria són les protagonistes del repte diari que suposa que l’abastiment sigui una realitat en tots i cadascun dels barris de Barcelona.

Fruit de la voluntat d’assegurar que les vendes siguin totalment segures per a la ciutadania i per als treballadors i treballadores, i per facilitar que les persones, sobretot les que tenen dificultats especials o que pertanyen a col·lectius de risc, puguin fer les seves compres d’una forma més fàcil i amable, molts establiments alimentaris de forma espontània han implantat iniciatives que val la pena conèixer, difondre i destacar.

Aquestes bones pràctiques, lògicament, no s’han dut a terme d’una manera uniforme en tot el sector sinó que han estat adoptades per les empreses d’acord amb la configuració dels seus locals i models de negoci. Però sí que tenen com a objectiu comú que els espais de compra siguin més accessibles i amables per a les persones, a més de totalment segurs.

D’aquestes bones pràctiques, algunes de les quals ja han estat reconegudes internacionalment com a exemplars, en destaquem les següents:

  1. Reservar una franja horària de compra per als col·lectius de gent gran, persones vulnerables (com dones embarassades o persones amb mobilitat reduïda) i per a personal acreditat dels col·lectius que presten serveis essencials (sanitaris, policia, personal d’atenció social i bombers).
  2. Donar prioritat d’entrada, d’accés als productes, de pagament o en qualsevol altre moment, als col·lectius esmentats a l’apartat anterior; així mateix, fer que la comunicació d’aquesta priorització sigui visible.
  3. Donar servei, dins les possibilitats de cada empresa, a la clientela de venda a distància (en línia, click & collect, drive o per telèfon, WhatsApp o altres canals) i de repartiment a domicili, amb prioritat per a persones que tinguin necessitats especials i col·lectius vulnerables; així mateix, establir, quan sigui possible, unes hores preferents de recollida de la compra feta a distància.
  4. Posar a disposició dels clients, per usar-los a les botigues, productes com ara gel desinfectant, guants, paper i papereres obertes o amb pedals. Aquestes mesures no són necessàries en els establiments on els clients no han de tocar els productes que estan a la venda. Resulta recomanable en aquest punt la Guía de buenas prácticas para los establecimientos del sector comercial publicada pel Ministeri de Sanitat.
  5. Posar mesures de protecció per als treballadors i lestreballadores, com ara mascaretes, guants, mampares de separació, ulleres, gel desinfectant i distàncies de treball entre els treballadors i entre aquest personal i els clients.
  6. Amb les recomanacions fetes per les autoritats sanitàries, respectar els aforaments màxims recomanats normativament per a aquesta situació excepcional.
  7. Senyalitzar les distàncies mínimes a les cues, d’acord amb les prescripcions de la normativa present.
  8. Establir punts de recollida concrets allà on sigui possible.
  9. Adaptar els horaris comercials per poder reposar adequadament els productes i dur a terme les tasques de prevenció de riscos, als treballadors i treballadores i a les persones compradores. Es prendran en consideració les recomanacions que el Ministeri de Sanitat té a disposició del públic a la seva pàgina web i, en particular, les contingudes en el document “Procedimiento de actuación frente a casos de infección por el nuevo coronavirus (SARS-CoV-2)”.
  10. Col·laborar tant com sigui possible amb el Banc dels Aliments i entitats benèfiques certificades per Benestar Social.

Però és evident que les persones compradores també tenen un paper determinant a l’hora de contribuir a fer que la compra sigui un acte totalment segur i responsable. Per aquest motiu, es recomana i s’agraeix a les persones consumidores que facin el següent:

  1. Seguir i respectar les instruccions i les recomanacions que s’han implementat als establiments per garantir una compra segura.
  2. Ser comprensives i solidàries amb les mesures implantades per les empreses pel que fa a la priorització de la compra de determinats col·lectius.
  3. Anar a comprar, si és possible, individualment i no en família, en grup o amb criatures.
  4. Evitar tant com sigui possible que les persones grans, amb malalties cròniques o amb vulnerabilitat es desplacin a comprar.
  5. Planificar correctament la compra dels productes d’alimentació i primera necessitat per evitar desplaçaments innecessaris i fer-la en el temps mínim imprescindible amb l’ajuda d’una llista de la compra.
  6. Reduir la freqüència dels desplaçaments fent compres més grans, però sense acaparar productes més enllà de les necessitats reals, ja que el subministrament de productes de primera necessitat està garantit.
  7. Fer el pagament de la compra preferentment per mitjans electrònics (targetes de crèdit o mòbil) i evitar el contacte amb diners físics.
  8. Anar als establiments en franges horàries i dies repartits, per evitar les concentracions.
  9. Mirar de fer comandes col·lectives: que una mateixa persona pugui efectuar la compra de la seva comanda i la d’altres persones que li hagin encarregat.
  10. Recordar que les persones que treballen en el sector alimentari estan prestant un servei essencial. Gràcies a l’esforç i el compromís de totes aquestes persones podem gaudir d’un bon abastiment en tot moment.

Aquest document, que ha estat elaborat amb el conjunt de bones pràctiques recollides de tot el sector, s’anirà actualitzant periòdicament per incloure les recomanacions més recents i adaptades a les circumstàncies canviants. L’Ajuntament es compromet a difondre aquestes bones pràctiques i ha reivindicar el treball fet pels treballadors i les treballadores del sector en aquests moments tan complicats.

 

Esta publicación no pertenece a Noticias, Eventos o Blog.

publicitat
X
Fes-te soci
Entra les teves dades i ens posarem en contacte amb tu amb la més brevetat possible

[contact-form-7 id=”1065″ title=”Fes-te soci”]

Fes-te soci de GremiCarn
Ompla el formulari i ens posarem en contacte amb tu perquè formis part de la nostra gran família