Federació

Sobre la decicisió d’excloure la carn de la rebaixa de l’IVA

Davant la publicació de la reducció de l'IVA de certs productes, ens preocupa que des del Govern no es contempli fer-ho per a la carn, com si sembla contemplar-se per a altres productes igualment bàsics.

Davant les mesures que avui s’han fet públiques per reduir IVA en determintats productes i aliments de primera necessitat -excepte la carn-, des de CedeCarne, entitat de la que en forma part la Federació catalana de carnissers – xarcuters – cansaladers, s’ha enviat una carta al President del Govern Espanyol, Pedro Sánchez.

En aquesta carta es posa èmfasi en que des del sector venim, des de fa temps, reclamant un IVA superreduit per a un producte tan bàsic en la cistella de la compra, com és la carn fresca, i ens preocupa que des del Govern no es contempli aquesta rebaixa per a la carn, com si sembla contemplar-se per a altres productes igualment bàsics. És per això que considerem, que, donada la situació actual d’increment de costos i preus de tots els aliments s’haurien de contemplar així mateix la baixada del tipus d’IVA reduït a superreduit en la carn fresca, sent aquesta de primera necessitat i part de la nostra dieta mediterrània (bé sigui de pollastre, gall dindi, porc o vedella…).

Indignació de les associacions càrnies en excloure la carn de la rebaixa de l’IVA

Trobem a faltar en aquest llistat de productes bàsics aliments tan importants i essencials en la cistella de la compra de totes les famílies com les carns, els derivats carnis, els iogurts o la mel. Tots aquests aliments posseeixen qualitats nutricionals de gran valor dins d’una dieta variada i equilibrada, són necessaris
en determinades etapes de la vida com la infància, l’adolescència o la maduresa i fonamentals en la recuperació d’algunes malalties.

Creiem que una cistella de la compra que no inclogui aquests aliments realment no serà una cistella de la compra totalment saludable ni en línia amb les recomanacions de les autoritats sanitàries. A més, són aliments que estan àmplia i plenament integrats en els menús de les famílies, en la nostra dieta mediterrània, que complementen als ja inclosos per a conformar una dieta equilibrada, variada i saludable.

És fonamental que els iogurts, la mel, les carns i els derivats carnis estiguin incloses en la reducció impositiva de la cistella bàsica perquè les famílies, especialment les més vulnerables, sentin en major mesura l’efecte d’aquesta mesura. Reconèixer aquests aliments com a bàsics és reconèixer el dret de totes elles a tenir una dieta saludable, variada i equilibrada.

Posant major èmfasi en la infància, especialment aquella que forma part de l’entorn més afectat per les crisis econòmiques i que sent els efectes dels destrets econòmics de les seves famílies en la seva alimentació, el govern ha de propiciar, amb mesures com l’acordada, que la seva dieta sigui prou completa i ajustada a les necessitats que requereix el seu desenvolupament
físic i mental. La mel, la carn i els derivats carnis i el iogurt formen part d’aquesta dieta indubtablement, i són difícilment substituïbles.

carnissersxarcuterscatalunya.cat
federaciocatalana@gremicarn.cat