Com actuar en cas d’un accident laboral

Tots els empresaris i treballadors han de saber com han d’actuar en cas que es produeixi un accident laboral.

Tots els empresaris i treballadors han de saber com han d’actuar en cas que es produeixi un accident laboral. Amb caràcter molt general, podem dir que un accident serà un accident laboral quan el treballador pateixi una lesió corporal causada per una ferida, cop o malaltia, i que l’accident sigui amb ocasió o per conseqüència del treball, és a dir, que existeixi una relació de causalitat directe entre treball i lesió.

Tant els empresaris i treballadors han de saber quina es la Mutua col·laboradora que l’empresa te contractada, ja que serà ella l’encarregada de l’assistència sanitària en cas d’accident, la prestació per incapacitat temporal en cas d’una baixa mèdica, la possible rehabilitació, etc.

Procés que cal seguir en cas d’accident de treball:

• Per pal·liar els efectes d’accidents lleus que es poden produir en els centres de treball, com talls sense importància o caigudes lleus, etc. – s’ha de comptar amb una farmaciola de primers auxilis (que els ha de facilitar la seva Mútua)
  • Si el treballador accidentat necessita anar al metge, el més correcte és que l’empresa avisi a la Mútua i porti el treballador al centre de salut de la Mútua perquè rebi assistència, amb el volant d’assistència mèdica corresponent (que els ha de facilitar la seva Mútua) , un document que serveix per donar fe que l’accident s’ha produït com a conseqüència del treball.
  • En cas que no hi hagi cap centre de salut de la Mútua obert, o es trobi lluny i el treballador necessiti assistència medica urgent, s’ha de contactar amb el servei d’emergències 112 o anar al centre mèdic més proper , encara que no sigui de la Mútua. En qualsevol cas , caldrà indicar que s’està ferit per un accident laboral.

A partir de aquí, cal contactar amb el Gremi o amb el vostre assessor laboral, ja que es poden produir dos situacions:

• Que el treballador caigui en una situació d’incapacitat: l’empresa ha de comunicar l’accident a l’entitat gestora en el termini de 5 dies hàbils a partir de la data de la baixa.
  • Que no hi hagi incapacitat temporal: la persona afectada s’incorpora al seu lloc de treball i l’empresa notifica l’accident sense baixa a l’entitat gestora durant els primers 5 dies del mes natural següent al de l’accident.