Federació

El Departament d’Empresa i Treball es compromet a donar suport a la reducció de l’IVA dels aliments

En una reunió amb el sector dels gremis alimentaris, amb representació de la Federació catalana de Carnissers - Xarcuters, es va acordar, entre altres temes, estudiar com oferir ajuts per compensar l’increment de costos energètics.

El passat 23 de novembre, després de l’èxit de convocatòria de l’acció amb caràcter simbòlic de l’apagada de llums del comerç d’alimentació, la Federació catalana de carnissers – xarcuters – cansaladers va reunir-se, juntament amb les altres federacions de gremis d’alimentació de Catalunya, amb Albert Castellanos, secretari d’Empresa i Competitivitat i Jordi Torrades, director general de Comerç per tractar la problemàtica de l’increment dels costos de producció, especialment energètics i el risc de tancament definitiu de molts negocis si no es posen solucions.

Primerament, es van destacar els problemes més urgents i que el sector està patint en els últims mesos:

• Els costos de producció s’han incrementat enormement (energia, matèries primeres, inflació general) i això està posant en risc el present i futur de les petites i microempreses del sector del comerç d’alimentació especialitzat que representem.
  • Mantenir el marge s’està fent molt difícil perquè no podem incrementar els preus al nivell de les despeses, ja que la renda disponible de les famílies no creix sinó que està baixant amb la inflació.

A continuació es van exposar els problemes estructurals i endèmics comuns a tots els sectors: la necessitat de defensar i promocionar el comerç de proximitat; la necessitat de defensar i promocionar els avantatges dels aliments que integren la dieta mediterrània; la necessitat d’incrementar recursos destinats a formació i prestigiar els oficis, i el relleu generacional. Davant aquesta situació que està vivint el sector, des dels màxims representants del sector de l’alimentació i comerç, es va demanar:

• Ajuts directes a les empreses per compensar l’increment de costos energètics durant l’any 2022, en la mateixa línia del que acaba d’aprovar el govern de Navarra que dona el 100% del diferencial.
  • Increment de les línies d’ajuts al comerç per l’any 2023
  • Suport de la petició de reducció de l’IVA dels aliments al 4%.

Pel costat de la Generalitat, Albert Castellanos i Jordi Torrades van exposar que són coneixedors de les dificultats i problemes que té el comerç de l’alimentació i que:

• Es crearà abans de finals d’any, la Taula sectorial amb els departaments d’empresa i d’agricultura per tractar els problemes urgents actuals i els estructurals. Els altres departaments serien convidats en funció dels temes a tractar: treball, salut, educació.
  • Se subvencionaran les inversions en millorar l’eficiència dels elements que comporten més despesa d’energia: aires condicionats, motors de maquinària i càmeres, llums, panells solars, etc. S’hi destinaran 15M€ entre desembre 2022 i el primer trimestre 2023.
  • S’estudiarà d’oferir un ajut per compensar l’increment de costos energètics.
  • S’està estudiant la possibilitat de baixar l’IVA dels aliments al 4%.
  • Estudiaran mesures per limitar els lloguers dels locals comercials.
  • S’està estudiant que les licitacions de la Generalitat amb les empreses de càtering, com ara els dinars d’escola, hi afegeixin una part qualitativa, com ara treballar amb proveïdors de proximitat, més enllà de valorar únicament el preu.

Us mantindrem informats de les novetats.

carnissersxarcuterscatalunya.cat
federaciocatalana@gremicarn.cat