Laboral

L’obligatorietat del protocol contra l’assetjament laboral

Tenir un protocol d'assetjament laboral és una obligació per a totes les empreses, independentment de la mida de la plantilla.

Tota empresa està obligada a tenir un protocol contra l’assetjament laboral que no només articuli mesures per prevenir-lo, sinó també el procediment en cas d’assetjament laboral a seguir per treballadors i empresa.

L’article 48.1 de la Llei Orgànica 3/2007, per a la igualtat efectiva de dones i homes, d’acord amb l’Estatut dels Treballadors estableix com a mesures específiques per prevenir l’assetjament sexual i l’assetjament per raó de sexe a la feina el deure que les empreses promoguin “condicions de treball que evitin l’assetjament sexual i l’assetjament per raó de sexe i arbitrar procediments específics o reclamacions que puguin formular els qui n’hagin estat objectiu”.

D’aquesta manera, totes les empreses i organitzacions tenen l’obligació de promoure un sistema de prevenció, detecció i correcció de situacions d’assetjament sexual i assetjament per raó de sexe, que es tradueix en l’elaboració d’un protocol d’assetjament laboral obligatori, on es marquen els principis i les pautes d’actuació davant d’aquest tipus de conductes, el procediment de recerca i aclariment dels fets i un canal de comunicació garantista i confidencial a través del qual notificar aquest tipus de successos.

A més, cal assenyalar que la Inspecció de Treball porta a terme inspeccions per comprovar que les empreses tenen un protocol contra l’assetjament laboral adequat i d’acord amb les exigències de la normativa.

En cas que un autònom no compleixi l’obligació de disposar del protocol d’assetjament sexual i/o per raó de sexe, podrà ser durament sancionat i denunciat davant de la justícia. La quantitat a pagar dependrà sempre de la gravetat de la infracció, i pot ser lleu, greu o molt greu.

• Infracció lleu: multes entre 7.501 € fins a 30.000 €
  • Infracció greu: multes entre 30.001 € fins a 120.005 €
  • Infracció molt greu: multes entre 120.006 € fins a 125.018 €

Per tal d’evitar aquestes sancions us podeu posar en contacte amb la vostra empresa de Prevenció de Riscos Laborals per tal que us posi en marxa el protocol.

També aprofitem per advertir-vos que hi ha empreses de formació que comercialitzen cursos de protocol d’assetjament amb les bonificacions de formació de FUNDAE. Des del departament de laboral us desaconsellem aquests cursos, ja que no tenen les suficients garanties perquè us feu vosaltres responsables del protocol, a banda què cada cop més s’estan reclamant, per part del SEPE, les bonificacions de formació mal executades o fraudulentes

Per a més informació
Assessoria laboral